Projekty
„Liderzy edukacji projektantami zmian
i innowacyjnego uczenia się” - POWER SE
Podsumowanie projektu - prezentacja PowerPoint'a [.pptx, 2.25 MB]
PROJEKTY REALIZOWANE W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM IM. JAROSŁAWA DĄBROWSKIEGO
W TOMASZOWIE MAZOWIECKIM
Projekt „Polak - Węgier dwa bratanki” współpraca I Liceum w Tomaszowie Mazowieckim ze szkołą w Budapeszcie – MóriczZsigmondGimnazium. W ramach realizowanego projektu współpracujemy z młodzieżą z MóriczZsigmondGimnazium w Budapeszcie. 18 uczniów I liceum z klas lingwistycznej i ekonomicznej bierze udział we wspólnym programie realizowanym w języku niemieckim, którego celem jest rozwijanie umiejętności języka niemieckiego, poznanie nowej kultury, nawiązanie nowych kontaktów, realizacji kluczowych kompetencji XXI wieku. | |
Założeniem projektu „Psiepomaga” była pomoc tomaszowskim zwierzakom, poprzez współpracę z lokalnym schroniskiem oraz publikowanie treści edukacyjnych dotyczących właściwego obcowania z czworonogami. Założyliśmy konta w mediach społecznościowych, z których największe zasięgi osiągnęły Instagram i TikTok; zamieszczaliśmy na nich regularnie krótkie posty i filmy. Korzystając z udostępnionych przez schronisko, aktualnych informacji dotyczących przygotowanych do adopcji zwierząt, zaprojektowaliśmy gazetkę, którą następnie zaprezentowaliśmy uczniom naszej szkoły. Największym osiągnięciem grupy była organizacja i przeprowadzenie kiermaszu charytatywnego na terenie szkoły; ciasta przygotowane przez uczniów sprzedawaliśmy w dowolnej cenie, a cały dochód został spożytkowany na zakup tabletek SIMPARICA, chroniących czworonogi przed kleszczami. Udział w projekcie posłużył nie tylko zwierzakom, ale również członkom naszej grupy; nauczyliśmy się współpracy, planowania, a wizyty w schronisku uwrażliwiły nas na trudy życia bezpańskich zwierząt. | |
Projekt „MENTAL ACCIDENT” został zrealizowany w ramach olimpiady ZWOLNIENI Z TEORII. Uczennice naszej szkoły- Julia Kołodziejska- 2D, Zofia Sekulska-2C, Klaudia Serwik-2C,Karolina Melka-2C przeprowadzały warsztaty o hejcie dla uczniów szkół podstawowych. Ponadto w swojej działalności skupiały się na prowadzeniu mediów społecznościowych, w których zamieszczały treści o efektywnych metodach nauki, a także koncentracji. W trakcie realizacji projektu nawiązały współpracę z dziewięcioma partnerami merytorycznymi, jak i finansowymi. Dziewczyny pomogły około 8 tysiącom uczniów! Nagrodą za próby rozwiązania problemu społecznego są dwa certyfikaty międzynarodowe (Marketing Management Principles oraz Project Management Principles). | |
Projekt pt. „Zrozumieć znane, dostrzec nieznane – jak geografia tłumaczy świat?” realizowany jest przez Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego w ramach programu MEiN pt. „Nauka dla Społeczeństwa”. Celem projektu jest upowszechnianie wśród uczniów szkół ponadpodstawowych zrozumienia ważnych procesów przyrodniczych i społeczno-gospodarczych, z którymi boryka się współczesny świat, i które w najbliższej przyszłości mogą stwarzać na całym świecie coraz więcej sytuacji problemowych. Do udziału w projekcie została zgłoszona klasa IIIE, którą uczy Pani Dyrektor Ewa Męcina. Do projektu zakwalifikowało się tylko 16 szkół.
| |
|
Od ubiegłego roku szkolnego młodzież uczestniczy w ogólnopolskiej olimpiadzie "Zwolnieni z teorii". Uczniowie tworzą projekty społeczne, które mają pozytywnie wpłynąć na otoczenie. Jednym z nich był - "Nowy Ty", promujący zdrowy styl życia. Kolejny to "Waste Stop", którego myślą przewodnią jest walka z wszelkiego rodzaju marnotrawstwem: czasu, wody, jedzenia. Aktualnie jest realizowany projekt "Hoży Doktorzy" dotyczący uświadamiania młodzieży na temat różnorodnych chorób. Projekt uczy pracy w zespole, pracowitości, wytrwałości, pozyskiwania funduszy i sponsorów, prowadzenia mediów społecznościowych.
|
Program Edukacyjny Młodzieżowe Miniprzedsiębiorstwo znany jest w 40 krajach Europy. Jego historia rozpoczęła się w Stanach Zjednoczonych, a w Polsce działa od 1994 roku. Celem programu jest przygotowanie uczniów do prowadzenia własnej działalności gospodarczej, pokazanie szans i zagrożeń wynikających z samozatrudnienia oraz kształtowanie niezbędnych postaw i umiejętności w zakresie przedsiębiorczości. I Liceum Ogólnokształcące im. Jarosława Dąbrowskiego od lat bierze udział w tym projekcie. Co roku każda grupa zdobywa wysokie miejsca w etapie ogólnopolskim.
| |
Celem programu SKS jest: 1. Stymulowanie i kształtowanie nawyku aktywności fizycznej przez dzieci i młodzież. 2. Poprawa sprawności fizycznej, stanu zdrowia oraz jakości życia dzieci i młodzieży, w tym profilaktyka nadwagi i otyłości. 3. Promocja zdrowego i aktywnego stylu życia wśród dzieci i młodzieży. 4. Zwiększenie oferty ogólnodostępnych, bezpłatnych zajęć rekreacyjno-sportowych dla dzieci i młodzieży. 5. Stymulowanie podejmowania aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży. 6. Tworzenie warunków do rozwoju talentów oraz zainteresowań sportowych dzieci i młodzieży. 7. Promocja różnorodnych sportów wśród dzieci i młodzieży.
| |
Uczniowie biorą udział w wykładach on-line z cyklu „Spotkania z MatematykąStosowaną” prowadzonych przez Instytut Matematyki Politechniki Łódzkiej. Wykłady odbywają się od listopada do czerwca w każdy drugi wtorek miesiąca. Na spotkania zapraszani są absolwenci kierunku Matematyka Stosowana, po wykładzie opowiadają oni o możliwościach przyszłej kariery. Tematy wykładów: „Czy pizza już wystygła, czy też jeszcze nie?”, „Finansowanie marzeń”, „Bogactwo świata fraktali, czyli o tym, jak prosta matematyka modeluje skomplikowaną rzeczywistość”, „Kiedy warto zmienić zdanie? ..., czyli kilka słów o twierdzeniu Bayesa”.
| |
Program „Zdolny uczeń świetny student” organizowany przez Uniwersytet Łódzki umożliwia najlepszym uczniom bezpośredni kontakt z akademickimi ekspertami. Ambitni, ciekawi wiedzy uczniowie mogą realizować zainteresowania naukowe i pasje, otrzymują również pomoc w świadomym wyborze kierunku studiów, a w konsekwencji - ścieżki zawodowej. Każdy uczestnik programu pod nadzorem opiekuna akademickiego zagłębia się w wybrany wcześniej przez siebie temat, uczestnicząc w wybranych, prowadzonych na uczelni zajęciach i badaniach, a także seminariach dla młodych badaczy. Poznaje też zasady studiowania i funkcjonowania uczelni, co zdecydowanie ułatwia pierwsze tygodnie życia akademickiego.
| |
Projekt „Lekcje z ZUS" realizowany jest od kilku lat i od początku uczniowie I LO aktywnie w nim uczestniczą. Jego celem jest popularyzacja wiedzy z zakresu ubezpieczeń społecznych wśród młodych ludzi. Projekt składa się z cyklu lekcji dotyczących ubezpieczeń społecznych, a jego finałem jest Olimpiada Wiedzy o Ubezpieczeniach Społecznych. W tegorocznej edycji wzięło udział ponad 35 tysięcy młodych ludzi z całego kraju, reprezentujących prawie 950 szkół ponadpodstawowych. W naszej szkole w projekcie uczestniczyło 72 uczniów, a najlepsi z nich reprezentowali I LO w etapie wojewódzkim, w którym zajęli pierwsze miejsce. 8 kwietnia 2022 r. jako finaliści i reprezentanci województwa łódzkiego będą walczyć w Finale Ogólnopolskim.
| |
Akademia Przedsiębiorczości SGGW to program edukacji ekonomicznej przeznaczony dla uczniów szkół średnich prowadzony w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie na Wydziale Ekonomicznym. Celem Akademii jest przybliżenie zagadnień związanych z przedsiębiorczością, przedstawienie postaw przedsiębiorczych, wskazanie na konieczność rozwijania pomysłów innowacyjnych i aktywności edukacyjnej wśród młodych ludzi. Uczniowie klasy II A i II B biorą udział w cyklu wykładów z zakresu: ekonomii, zarządzania, finansów i rachunkowości, logistyki, agrobiznesu.
| |
W roku szkolnym 2021/2022 I Liceum Ogólnokształcące im. Jarosława Dąbrowskiego w Tomaszowie Mazowieckim zostało wybrane jako jedna z 50 szkół w Polsce do udziału w pilotażowym projekcje „Ekonomia Społeczna dla Szkół”. Projekt finansowany jest przez Europejski Fundusz Społeczny i realizowany przez partnerstwo, którego liderem jest Stowarzyszenie Czas Przestrzeń Tożsamość a parterami są: Fundacja Regionalne Centrum Młodzieży i Fundacja „Pasja”. W trakcie zajęć uczniowie rozwijają postawę społeczną, obywatelską oraz umiejętność pracy zespołowej w ramach realizacji 3 modułów: wiedzy o społeczeństwie, przedsiębiorczości oraz doradztwa zawodowego. W efekcie tych zajęć młodzież rozwija kompetencje kluczowe – społeczne, obywatelskie, informatyczne, a także inicjatywności, przedsiębiorczości, komunikatywności i pracy zespołowej.
| |
Wzorem lat poprzednich nasi uczniowie mają możliwość uczestniczenia w wykładach otwartych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Prowadzone one są przez studentów i wykładowców Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM w Poznaniu i mają na celu utrwalenie wiedzy oraz pomoc w przygotowaniu do matury. Tematyka spotkań związana jest z zagadnieniami z zakresu historii najnowszej i wiedzy o społeczeństwie.
| |
Uczniowie I LO z sukcesem uczestniczyli w projekcie unijnym „Mazowiecki UniwersytetMłodzieżowy”. Podczas zajęć prowadzonych przez nauczycieli akademickich na wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego uczniowie rozwijali wiedzę i kompetencje w obszarach rozumienia zagadnień finansowych, przedsiębiorczości, krytycznego myślenia oraz umiejętności uczenia się, poznali również terminologię angielską prezentowanych zagadnień. Ponadto nasi uczniowie wzięli udział w unijny kursie „Pogromcy mitów ekonomicznych” organizowanym również przez Wydział Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego. Celem zajęć było wykazanie przydatności analizy ekonomicznej w naukach społecznych i w codziennym życiu. Kurs opierał się na metodach ekonomii eksperymentalnej.
| |
Projekt „Razem w Europie” Uczniowie I Liceum biorą udział w projekcie pod nazwą „ Łączy nas Europa”. Celem tej współpracy jest zdobycie wiedzy o naszych krajach - Polsce oraz Czechach, a także poszerzenie umiejętności komunikowania się w języku niemieckim. Wspólnie spędzony czas został wypełniony mnóstwem atrakcji, wyjazdów i wzajemnej integracji. Dzięki temu przedsięwzięciu nawiązało się wiele przyjaźni. Projekt ten uczy nas otwartości i tolerancji wobec nowo poznanych ludzi, ich kultury i tradycji.
| |
Projekt „TWIN SCHOOLS” Od 2014 roku I Liceum uczestniczy w projekcie Twin Schools ze szkołami z Izraela. Celem współpracy jest nawiązanie bliższych kontaktów z rówieśnikami z Izraela, doskonalenie umiejętności językowych, wspólne uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych, zapoznanie z kulturą i obyczajami polskimi oraz żydowskimi, wymiana doświadczeń, a także wizyty wzajemne uczniów, podczas których mają oni okazję poznać historię i atrakcje turystyczne Polski i Izraela. W bieżącym roku szkolnym w projekcie bierze udział 12 uczennic z klas I oraz II.
|
„Twin Schools Program”
„Twin Schools Program”
W dniach 16-26 października miał miejsce drugi etap wymiany „Twin Schools Program”. Tym razem to uczniowie naszej szkoły na tydzień zamieszkali u swoich izraelskich rówieśników. Towarzyszyli im: Pani Dyrektor Ewa Męcina, Pani Profesor Marta Szymańska oraz Pan Starosta Mirosław Kuklińsk...