Projekt POKL
Podsumowanie Projektu POKL „Poszerzamy horyzonty” – 31.03.2011r.
Czwarta konferencja w ILO była poświęcona podsumowaniu realizowanego od 13 miesięcy projektu pt. „Poszerzamy horyzonty” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego przez UE. Program dotyczy priorytetu IX – rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, działania i poddziałania dotyczącego wyrównywania szans edukacyjnych i zapewnienia wysokiej jakości usług edukacyjnych w systemie oświaty, a także dla uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji.
45% uczniów ILO mieszka poza Tomaszowem i nie ma możliwości ekonomicznych rozwijania swoich uzdolnień.
Podsumowanie Projektu POKL „Poszerzamy horyzonty” – 31.03.2011r.
Celem głównym projektu było prowadzenie cyklicznych zajęć poszerzających ofertę edukacyjną szkoły z matematyki, fizyki, chemii, jęz. angielskiego, jęz. niemieckiego, informatyki oraz przedsiębiorczości – dwie godziny w tygodniu przez okres 43 tygodni.
Dobór zajęć jest odpowiedzią na wytyczone przez Komisję Europejską i Radę Europy w grudniu 2006r. kluczowe kompetencje niezbędne młodemu Europejczykowi, by aktywnie uczestniczyć na rynku pracy i podążać za zmieniającym się światem.
Uwzględnienie takich kompetencji jak: porozumiewanie się w językach obcych, kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje matematyczno – techniczne, informatyczne, inicjatywność i przedsiębiorczość oraz umiejętność uczenia się było konieczne, by projekt mógł być przyjęty. Nie były to jedyne warunki do spełnienia wynikające z wytycznych na dany okres finansowania, gdyż uwzględnienia wymagał priorytet równości szans kobiet i mężczyzn w projektach POKL – stąd przewaga dziewcząt – 170 na 130 chłopców.
Na przełomie września i października 2009r. 4 nauczycielki matematyki i dyrektorka ILO przygotowywały projekt.
Jego adresatem była młodzież ILO – 300 uczniów z klas wówczas I i II tak, by efekt był widoczny i sprawdzalny w roku 2011 między innymi na maturze 2011.
Statystyki projektu:
- Uczestnicy – 300 uczniów
- Liczba nauczycieli zaangażowanych w projekcie – 16
- Biuro projektu z obsługą – 16
- Liczba godzin lekcyjnych – 2064
- Liczba Konferencji Naukowych - 4
- Liczba wycieczek edukacyjnych połączonych z warsztatami naukowymi – 18, w tym:
- Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu – dwudniowe warsztaty na Wydziale Anglistyki dla 45 uczniów;
- Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu – dwudniowe warsztaty na Wydziale Chemii dla 30 uczniów;
- Uniwersytet Wrocławski – dwudniowe warsztaty na Wydziale Germanistyki dla 45 uczniów;
- CERN w Genewie – Ośrodek Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych – trzydniowy pobyt w Genewie – zwiedzanie CERN-u i ONZ dla 44 uczniów;
- SGH – Warszawa – jednodniowe warsztaty naukowe dla 30 uczniów;
- Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych – jednodniowe warsztaty dla 30 uczniów;
- Politechnika Łódzka – 10 wycieczek edukacyjnych i warsztatów naukowych dla 30 uczniów każdorazowo;
- Uniwersytet Łódzki – 4 wycieczki edukacyjne i warsztaty naukowe dla 30 uczniów każdorazowo.
Rezultaty przedsięwzięcia:
Rezultaty twarde:
- Spadek liczby uczniów korzystających z płatnych korepetycji o połowę;
- Wzrost wybieralności przedmiotów ścisłych na maturze;
- Znaczna poprawa wyników nauczania z przedmiotów ścisłych;
- Ponad 62% uczestników projektu deklaruje wybór uczelni technicznej jako dalszego etapu edukacji;
- Wzrosły kompetencje informatyczne w zakresie tworzenia programów użytkowych;
- U 75% uczniów wzrosły umiejętności komunikowania się w językach obcych;
- Część uczestników zajęć z języków obcych deklaruje chęć zdawania certyfikatów językowych.
Rezultaty miękkie:
- Wśród uczestników projektu znacząco wzrosła motywacja do nauki – z 24% na początku projektu do 74% na zakończenie;
- 89% uczniów potwierdziła, że dodatkowe zajęcia były im potrzebne;
- Dzięki projektowi aż do 88% wzrosła wśród uczniów samoocena dotycząca zdobytej wiedzy i umiejętności;
- 87% uczniów uważa, że w ciągu tego roku wzrosły ich umiejętności dotyczące pracy w zespole.
Co dał nam Projekt „Poszerzamy horyzonty”?
Dla uczniów:
- nauka przynosi wiele satysfakcji i warto się uczyć;
- świat oraz znane uczelnie są w zasięgu ręki;
- trzeba być odważnym i dużo pracować nad swoimi słabościami;
- ciężka praca opłaca się, a efekty przynoszą olbrzymią satysfakcję;
- wielka przyjemność obcowania z mądrymi ludźmi;
- trzeba wierzyć w siebie i mieć marzenia, bo one się spełniają.
Od realizatorów projektu wymagał on ogromu pracy, dobrej organizacji, aby mogli oni podołać bieżącej pracy i pracy nad projektem.
- przyjemność współpracy z wyższymi uczelniami i instytucjami naukowymi;
- nie ma rzeczy niemożliwych gdy się bardzo czegoś chce;
- praca w zespole i praca zadaniowa, terminowa.
Zespół pracujący w projekcie spisał się celująco. Wszyscy wykonali solidną pracę, a młodzież sprostała oczekiwaniom. Ich postawa i zaangażowanie oraz osiągnięte rezultaty są nagrodą za ten olbrzymi wysiłek, mamy po prostu wspaniałą młodzież.
Parafrazując piękne stwierdzenia wielkiego Polaka Ignacego Paderewskiego – „Największym dobrem Polski jest człowiek” – młodzież to nasze największe dobro, w które trzeba jak najwięcej inwestować, bo w murach I Liceum mamy bardzo mądrych i zdolnych młodych ludzi.
Wycieczka do Warszawy w ramach POKL
W dniu 10.03.2011 odbyła się wycieczka dydaktyczna do Warszawy, w ramach POKL. W wycieczce wzięli udział uczniowie
uczestniczący w projekcie z podstaw przedsiębiorczości (grupa XXIII - p. M. Kwiatek i gr. XXIV p. D. Chruścielewska) oraz uczniowie z przedmiotu matematyka, zainteresowani podjęciem studiów na SGH.
1. Na GPW - prezentacja na temat historii GPW i zasad jej funkcjonowania (przedstawiciel Fundacji Edukacji Rynku Kapitałowego)
2. SGH - wykład (prezentacja) na temat historii SGH, kierunków kształcenia - zapoznania z ofertą edukacyjną i zasadami rekrutacji.
Odbyło się też spotkanie z przedstawicielem samorządu studentów SGH, który przedstawił zalety studiowania na SGH
z punktu widzenia studenta, opowiedział o licznych projektach realizowanych przez studentów i oprowadzał uczniów po Gmachu głównym. Uczniowie uczestniczyli również w odbyających się tam Na Targach Firm Consultingowych.
Wybraliśmy SGH ponieważ jest to najlepsza i najbardziej prestiżowa uczelnia ekonomiczna w Polsce, jedna z najlepszych w Europie, szczycąca sie znakomitą kadrą (prof. L. Balcerowicz, prof. Hibuer D.) i (wg. dziennikarzy Newsweeka) spośród wszystkich szkół wyższych w Polsce daje absolwentom największe szanse na dobrą pracę.