Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Historia

Zarys historii I Liceum Ogólnokształcącego imienia Jarosława Dąbrowskiego
w Tomaszowie Mazowieckim 

Lata 1903-1917

Powstanie nowej szkoły siedmioklasowej w Tomaszowie Mazowieckim wpisywało się w szerszy trend występujący w Królestwie Polskim jakim było wspieranie edukacji kupieckiej.Początki naszej szkoły sięgają roku 1903, kiedy to została otwarta siedmioklasowa Szkoła Handlowa w Tomaszowie Rawskim w budynku przy ulicy Pilicznej. Rodziny najzamożniejszych mieszkańców, kupców i fabrykantów tomaszowskich: Landsbergów, Fürstenwald'a, Piesch'ów, Halpernów, Morsztynkiewiczów, sprzyjały inicjatywie utworzenia szkoły. Nowa placówka edukacyjna cieszyła się zainteresowaniem lepiej sytuowanego mieszczaństwa. Pierwszym dyrektorem został Rosjanin J.P.Dobrowolski, a językiem urzędowym był język rosyjski. Budynek ufundowała rodzina Landsbergów, najzamożniejszych fabrykantów miasta. Zgodnie z podziałem przewidzianym przez twórców ustawy o szkołach handlowych na szkoły męskie i żeńskie Rada Opiekuńcza Szkoły zdecydowała, że będzie to szkoła dla chłopców. We wspomnianej radzie znaleźli się dr Jan Rode jako przewodniczący, Aleksander Landsberg, Jan Morsztynkiewicz, Maurycy Halpern, Moritz Piesch, Oskar Fürstenwald.

Ówczesny Tomaszów Rawski był miastem wielonarodowym. Przysłużył się temu tworzony jeszcze w pierwszej połowie XIX wieku przez Antoniego hr. Ostrowskiego klimat tolerancji religijnej i etnicznej. Szkoła utworzona w Tomaszowie Rawskim była szkołą płatną, na którą stać było głównie zamożnych. Wśród uczniów dominowały dzieci urzędników i kupców, mniejszość stanowili synowie robotników i chłopów. Szkoły handlowe, ze względu na opłaty, były szkołami elitarnymi, dostępnymi dla dzieci z bardziej zamożnych środowisk. Opłaty za naukę były systematycznie podwyższane, zwłaszcza po 1905 roku, kiedy po strajku cofnięto dotację państwową, a protektorzy ograniczyli wsparcie.

W okresie rewolucji 1905 r. uczniowie szkół handlowych przystąpili do walki o spolszczenie szkolnictwa. Strajk w Siedmioklasowej Szkole Handlowej w Tomaszowie Mazowieckim został zapoczątkowany przez Lucjana Szustera. Młodzież protestowała przeciwko językowi rosyjskiemu jako językowi wykładowemu. Postulowała również wprowadzenie do programu nauczania historii Polski i zniesienie dozoru policyjnego nad młodzieżą. Wsparcia protestującym udzielił konserwatywny działacz katolicki – Juliusz hrabia Ostrowski – potomek założycieli miasta. Zadeklarował władzom oświatowym, że wpłaci 2 tysiące rubli w srebrze, jeśli wydadzą zgodę na wprowadzenie języka polskiego. Po rewolucji 1905 r. nastąpił dalszy rozwój ilościowy szkół handlowych. Proces ten przyspieszyło zezwolenie na zakładanie szkół prywatnych z polskim językiem nauczania, z wyjątkiem lekcji języka rosyjskiego, historii i geografii.

Pierwszym polskim dyrektorem w Siedmioklasowej Szkole Handlowej został Ludwik Kowalczewski. Po wprowadzeniu języka polskiego jako wykładowego część darczyńców wycofała się ze sprawowania opieki nad szkołą, co spowodowało problemy finansowe. W 1912 zrezygnowano z koedukacyjnych klas, tworząc jedynie klasy żeńskie. Program nauczania w szkołach żeńskich różnił się znacznie od programu szkół męskich. Kontynuowały one tradycje pensji, ucząc na przykład muzyki i tańca. Uczennicami żeńskich szkół handlowych były przeważnie dziewczęta wywodzące się ze środowisk bardziej zamożnych, głównie z kupieckich i inteligencji, wolnych zawodów oraz z ziemiaństwa.

W roku szkolnym 1914/1915, kiedy wybuchła I wojna światowa, szkoła nie została otwarta, ponieważ było zbyt mało uczniów. Z powodu epidemii tyfusu w Tomaszowie budynek szkolny został przekształcony na tymczasowy szpital.W kolejnym roku szkolnym 1915/1916 nastąpiło wznowienie działalności placówki przekształconej w 1917 roku w ośmioklasowe Gimnazjum Filologiczne.

Lata 1917 – 1945

W 1917 roku, w setną rocznicę śmierci Tadeusza Kościuszki zorganizowano uroczystości upamiętniające bohatera. Władze miejskie postanowiły wznieść pomnik ku czci przywódcy powstania z 1794 roku. Jego odsłonięcie odbyło się 3 listopada 1918 r. i zapoczątkowało rozbrajanie wrogich wojsk na naszych terenach. Dyrektor Tadeusz Kawka w swojej publikacji podkreśla, że uczniowie starszych klas brali udział w rozbrajaniu Niemców. Obszar zaboru rosyjskiego jako jedyny nie zmuszał do obowiązku szkolnego, z tego też wynika poziom analfabetyzmu, który sięgał 60%. Jędrzej Moraczewski, premier powołany przez Józefa Piłsudskiego pragnął objąć młodzież edukacją. Odpowiedni dekret wydano w lutym 1919 roku, a następnie potwierdzono w konstytucji marcowej z 1921 roku. Wprowadzał on siedmioletnie szkoły powszechne oraz ustanawiał obowiązek szkolny dla dzieci w wieku od 7 do 14 lat. Zmiany wprowadzone przez Józefa Piłsudskiego były nadzorowane w I Liceum w Tomaszowie Mazowieckim przez dyrektora Wacława Antosiewicza, który zarządzał placówką do 1922 roku, pełnił również funkcję prezesa tomaszowskiego Koła Macierzy Szkolnej. Szkoła, którą zarządzał miała początkowo około 400 uczniów i pierwszymi działaniami było uzupełnienie wyposażenia szkoły, w szczególności aparatury do zajęć fizyki, chemii, biologii i wzbogacenie biblioteki. Po profesorze Antosiewiczu wykładającym język polski i filozofię stery szkoły przeszły w ręce matematyka Adama Pawłowskiego. Dyrektor kierował placówką do wybuchu wojny, a następnie rozpoczął tajne nauczanie.

            Obok szkół powszechnych w Polsce funkcjonowały także gimnazja pełniące rolę szkół średnich. Na terenie naszego miasta gimnazjum zmieniało formę, dostosowując się do porządku prawnego i tak w 1923 roku w związku ze zmianą nazwy miasta z Tomaszowa Rawskiego na Mazowiecki, placówka formalnie nosiła nazwę: Ośmioklasowe Humanistyczne Koedukacyjne Gimnazjum Stowarzyszenia Kupców w Tomaszowie Mazowieckim. Rok później w wyniku zmian z konstytucji marcowej szkoła przyjęła nazwę: Gimnazjum Humanistyczne Stowarzyszenia Kupców w Tomaszowie Mazowieckim. Kolejna reforma systemu edukacji to rok 1932, w którym to do systemu edukacji wprowadzono licea.
W Tomaszowie w związku z pojawieniem się szkół średnich typu liceum, przekształcono szkolę w 1933 roku w Gimnazjum i Liceum Humanistyczne Stowarzyszenia Szkolnego.

            W 1934 roku miał miejsce pierwszy Zjazd Wychowanków Szkoły. Podczas uroczystości wręczono szkole sztandar oraz odsłonięto pamiątkową tablicę poświęconą wychowankom uczestniczącym w walkach I wojny światowej. W 1937 roku Adam Pawłowski zwrócił się z prośbą do władz miejskich o działkę, na której miała powstać sala gimnastyczna. Początek wojny wiąże się z działaniami Niemców w naszej szkole. W nocy z 7 na 8 września zniszczyli tablicę poświęconą wychowankom biorącym udział w walkach 1914-1920, a także spalili zbiory biblioteki szkolnej.

Szkoła funkcjonowała do października 1939 roku - została zlikwidowana przez okupantów, jednak profesorowie z narażeniem życia prowadzili tajne nauczanie. W 1940 został aresztowany wraz z rodziną dyrektor Pawłowski. Zginął w 1942 roku zamordowany w obozie Dachau, razem z profesorem Leonem May.

            Okres dwudziestolecia pokazuje ogromny dorobek szkoły, jej wpływ na kształtowanie przyszłości narodu. Wielu wychowanków i nauczycieli pełniło funkcje we władzach regionu i kraju. Odznaczyli się osiągnięciami naukowymi i postawami patriotycznymi, a gdy doszło do kolejnego światowego konfliktu dzielnie stawali w obronie polskości. Przykładem jest postać naszego absolwenta dr hab. Szrama, będącego w latach 20- tych i 30-tych dziekanem, później rektorem Uniwersytetu Jana Kazimierza we Lwowie. W szkole organizowano także wieczory kształceniowe poświęcone działalności naukowej absolwentów, przykładem może być wieczór poświęcony teorii statystyki Oskara Langego. Wśród postaci XX-lecia warto wspomnieć postać prof. Alfonsa Dzięciołowskiego przewodniczącego Rady Miejskiej w Tomaszowie Mazowieckim w okresie XII 1927 - II 1931.

Wojna uszczupliła grono absolwentów i pedagogów, ginęli podczas walk, w obozach niemieckich, walcząc o oświatę, o wolną Polskę. Upragniony dla wszystkich dzień wyzwolenia spod okupacji niemieckiej nastąpił dla Tomaszowa 18 stycznia 1945 roku, od stycznia rozpoczął działalność Wydział Oświaty i Kultury, a pierwsza Rada Pedagogiczna została zwołana w lutym 1945 roku.

Lata 1945 - 1989

Po II wojnie światowej, przekształcono struktury tajnego nauczania w oficjalną, państwową szkołę, w lutym 1945 roku Antoni Jargocki powołał pierwszą Radę Pedagogiczną Państwowego Koedukacyjnego Gimnazjum i Liceum,w marcu powiększyło się grono nauczycieli, uruchomiono również Liceum dla Dorosłych, co wynikało z polityki państwa, mającej na celu zmniejszenie poziomu analfabetyzmu. Pierwszy rok placówki pozwolił na naukę 381 uczniom, a w czerwcu 17 odebrało świadectwa dojrzałości. Po reorganizacji szkoły i remoncie budynku przy ulicy Mościckiego,dyrektorem II Państwowego Koedukacyjnego Gimnazjum i Liceum został Tadeusz Grębecki. Początkowo struktura opierała się na podziale międzywojennym i szkoła średnia składała się z 4 lat w gimnazjum i 2 w liceum. Egzaminy maturalne były podzielone, po gimnazjum zdawało się małą maturę, a po liceum dużą maturę. Do 1948 roku łącznie świadectwa dojrzałości uzyskało 62 uczniów. Zmiany w systemie oświaty z 1948 roku, które wyrażały wielką ofensywę ideologiczną w szkolnictwie znalazły oddźwięk w strukturze placówki. Odtąd założenia pracy dydaktyczno-wychowawczej w szkołach, miały się opierać na marksistowsko-leninowskich podstawach. Szkoła miała wyrabiać przekonanie o wyższości socjalizmu, wiązać patriotyzm z internacjonalizmem oraz zaznajamiać ze Związkiem Radzieckim jako głównym partnerem i sojusznikiem Polski Ludowej. Nowe programy nauczania wprowadzały obowiązkową naukę języka rosyjskiego. Liceum opierało się na 7 klasowej szkole podstawowej i posiadało 4 klasy (VIII – XI). Celem nadrzędnym była walka z analfabetyzmem. Rok później dyrektor Zdzisław Sosnkowski musiał włączyć w skład uczniowski podopiecznych II Liceum Ogólnokształcącego ze Starzyc.

Nowa reforma szkolna, zapoczątkowana ustawą sejmową z 15 VII 1961 roku, wprowadziła 8 klasową szkołę podstawową. Ustawa przedłużała obowiązek szkolny do 17 roku życia. Zwieńczeniem reformy w 1971roku było wprowadzenie w liceum zajęć fakultatywnych w grupach: humanistycznej, matematyczno – fizycznej, biologiczno – chemicznej, geograficzno – ekonomicznej, języków obcych oraz szkolnictwa zawodowego. Kolejne lata przyniosły profilowanie klas, które funkcjonuje obecnie.

Wielkim wydarzeniem dla szkoły było nadanie jej imienia Jarosława Dąbrowskiego. 15 stycznia 1972 roku na wniosek rady i ówczesnego dyrektora Antoniego Kozika, odbyła się uroczystość, przybliżająca patriotę walk o niepodległość Polski. Ideały i postawy propagowane przez patrona stanowią do dziś wzór dla podopiecznych placówki.

Rok 1977 to uruchomienie hali sportowej połączone z wręczeniem szkole sztandaru oraz wmurowaniem trzech tablic. Pierwsza upamiętniała strajk z 1905 roku, druga była poświęcona poległym profesorom i wychowankom podczas II wojny światowej, trzecia informowała o wybitnych postaciach nauki będących wychowankami placówki.Oddano także do użytku Klub Olimpijski, w którego Sali mieściły się zdjęcia olimpijczyków ze szkoły. W uroczystości wzięli udział przedstawiciele władz miejskich oraz wojewódzkich, a dodatkowy prestiż ceremonii podnosił fakt 75-lecia istnienia szkoły. Rok później Klub Olimpijski został przekształcony w Salę Pamięci.

Dyrektor Tadeusz Kawka wniósł wiele energii w mury liceum. Jego działania doprowadziły do powstania publikacji o historii szkoły czy uroczystych obchodów 80-lecia najstarszej szkoły w mieście. Z tej okazji zorganizowano zjazd absolwentów, który odbył się w listopadzie 1983 roku i zgromadził ponad 260 osób. Momentem kulminacyjnym obchodów prowadzonych przez cały rok szkolny 1983/1984 był 8 grudnia 1983 roku, kiedy to wspólnie z Muzeum oraz Kołem Polskim Towarzystwa Historycznego zorganizowano sesję naukową. W szkole Tadeusz Kawka stworzył klasy sportowe o profilu lekkoatletycznym, które funkcjonowały w latach 1973 – 1994. Uczniowie trenowali i mieszkali w Ośrodku Przygotowań Olimpijskich w Spale.

Dyrektor w latach 70-tych nawiązał szereg kontaktów ze szkołami sportowymi z Europy. W 1977 roku podpisano kontrakt o współpracy ze szkołami w Plowdiw (Bułgaria), w 1978 w Cluj – Napoca (Rumunia). Współpraca wiązała się z wyjazdami treningowymi młodzieży do wspomnianych szkół.

Należy wspomnieć o sukcesach sportowców w okresie PRL. Wybitną postacią, która ukończyła naszą szkołę była Maria Jadwiga Ciach - Michalak, lekkoatletka trzykrotna Mistrzyni Polski w rzucie oszczepem, uczestniczka Igrzysk Olimpijskich w Helsinkach (1952r.). Również w rzucie oszczepem wyróżniał się Arkadiusz Lechowicz, zdobywca brązowego medalu Mistrzostw Polski w tej konkurencji. W latach 1965-1967 drużyna I LO w Mistrzostwach Polski SZS wywalczyła najpierw srebro, a następnie dwa złote medale. Podopiecznymi trenera Edmunda Wojewódzkiego byli: Wiesław i Henryk Gawłowscy, Wiesław Fiszbach, Janusz Michalak, Andrzej Błaszczyk, Marian i Henryk Turlik, Marek Bieńkowski, Andrzej Stępień, Mariusz Mokwiński, Leszek Zakrzewski, Bogdan Wojdyła, Jerzy Piotrowski.

Działalność szkoły to nie tylko działalność propagująca oświatę i podporządkowująca się reżimowi sowieckiemu. W szkole kształtowano od początku jej istnienia postawy patriotyczne, ich wyrazem jest młodzieżowa organizacja antykomunistyczna „Orlęta”powstała w czerwcu 1951 roku. Jej członkowie rekrutowali się spośród uczniów X klasy naszej szkoły. Postawili sobie za cel walkę z wrogim systemem i propagandą marksistowsko-leninowską. Założona przez czwórkę uczniów: Jana Łaskiego, Jerzego Wilińskiego, Ewę Przyżycką oraz Marię Wolszakiewicz. Inspiracją do powstania były wspólne spotkania poświęcone nauce po zajęciach szkolnych. Wśród zagadnień i problemów głównie gospodarczych pojawiły się kwestie polityczne. Tym bardziej, że wśród młodzieży była świadomość zakłamywania historii, pamięci Armii Krajowej i II wojny światowej. Co ciekawe wszyscy członkowie „Orląt” należeli do Związku Młodzieży Polskiej i mimo indoktrynacji panującej w tej organizacji potrafili dostrzec zakłamanie systemu komunistycznego. Ostatecznie grupę stanowiło ośmiu działaczy: Barbara Figiel, Janina Korbacz, Jan Łaski, Iwo Płachecki, Ewa Przyżycka, Jerzy Wiliński, Maria Wolszakiewicz oraz Danuta Wójciak.„Orlęta” ściśle współpracowały z wikariuszem parafii św. Antoniego księdzem Zdzisławem Czosnykowskim oraz z członkami młodzieżowej organizacji Towarzystwo Antykomunistyczne (TAK), z którymi spotykali się na terenie Tomaszowa Mazowieckiego oraz Łodzi. Spotkania odbywały się najczęściej w domu Przyżyckiej, bądź na terenie liceum, przy boisku szkolnym. Organizacja została wykryta, a członkowie „Orląt” zostali aresztowani w dniach 23-25 lutego 1952 roku. Większość działaczy została skazana na kilka lat więzienia. 10 października 1952 r. aresztowano także Helenę Jędrzejczyk, wychowawczynię i nauczycielkę biologii i geografii w naszym liceum. Posądzono ją o zatajanie informacji o istnieniu nielegalnej organizacji oraz nastawanie jej członków przeciwko władzy ludowej.

W czasie schyłku komunizmu wzmagała także walka o wolność słowa.W działalność plakatową w 1984 roku był zaangażowany uczeń Paweł Bykowski, którego przed sądem bronił ojciec wspierany przez nauczycielkę Teresę Zapart oraz dyrektora Tadeusza Kawkę.

            Zmiany 1989 roku po rozmowach Okrągłego Stołu i czerwcowych wyborach oznaczały nową epokę dla liceum. Zmienił się zarząd szkoły,odeszli na emeryturę dyrektorzy: Tadeusz Kawka oraz Antoni Kozik, a władzę w szkole przejął zastępca dyrektora ZSP nr 3, nauczyciel wychowania fizycznego Zbigniew Knap.

Lata 1989 - 2023

Zmiana ustroju rozpoczęła nowy rozdział w edukacji, społeczeństwo chciało zdobywać wiedzę w nowej, wolnej od ideologii szkole Szkoły średnie, a szczególnie licea stały się trampoliną do osiągnięcia sukcesu życiowego z jakim związane było wyższe wykształcenie. Otwarcie granic i swoboda podróży przełożyły się na rozwój szkoły. Wojciech Małagocki, propagator działań Ligi Morskiej i Rzecznej, od był rejs z młodzieżą dookoła świata. Szkołę odwiedziła młodzież z Izraela, odbywały się zajęcia w ramach Korpusu Pokoju. Te pierwsze lata niezależności to także świętowanie jubileuszu 90-lecia placówki. W listopadzie 1993 roku odsłonięto ponownie tablicę poświęconą wychowankom, którzy zginęli w latach 1914-1920. Było to jednocześnie przywrócenie tablicy, którą zniszczyli Niemcy podczas II wojny światowej. Jubileusz był jednocześnie okazją do spotkania pokoleń wychowanków przybyłych z całego globu.

            Tendencje do poznawania świata, rozwoju poprzez naukę języków i kultury państw europejskich będą towarzyszyły szkole aż do współczesności. W tym czasie pojawiły się klasy autorskie: menadżerska autorstwapani Ewy Męciny oraz językowe autorstwa pani Anny Spryszyńskiej i pani Ewy Czajki. Do szkoły zapraszano anglojęzycznych gości z zagranicy w ramach First Easter Party for Teachers for Poland. Ta impreza zagościła na dłużej w gmachu szkoły i w kolejnych latach zaproszenia otrzymali także lingwiści z Korpusu Pokoju (USA) i Teachers for Poland (UK). Dwóch pochodziło ze Stanów Zjednoczonych(Pat Meier, Ronald Riebeek, Elisabeth Clobucker, Liam Seward), dwóch z Wielkiej Brytanii (Suzanne Cryne, Elizabeth Jean Elks).

            Rok 1994 przyniósł zmianę na stanowisku dyrektora, Zbigniew Knap został wybrany przez mieszkańców miasta na Prezydenta Tomaszowa Mazowieckiego. Obowiązki przejęła po nim wicedyrektor Janina Glinka, a uroczyste pożegnanie połączono z obchodami upamiętniającymi odzyskanie niepodległości w 1918 roku.

            Pierwszy raz po zmianie ustroju odbyło się spotkanie wigilijne dla pracowników oświaty. Gościem honorowym był arcybiskup Władysław Ziółek,a wydarzenie uświetnił występ młodzieży przygotowany przez pana Franciszka Katę i panią Iwonę Kamińską.

Rok 1995 to popis podopiecznych, w ramach kolejnego spotkania Teachers for Poland odbył się festiwal twórczości uczniów I LO (Ewa Męcina, Małgorzata Darczyńska). Pokaz wszechstronnych możliwości aktorskich, muzycznych i lingwistycznych, wystawiano w oryginale Pigmaliona w reżyserii Małgorzaty Darczyńskiej i Stanisława Sadowskiego. Miał miejsce pierwszy wernisaż prac Marty Węgrzynowskiej, pokaz tańca oraz mody zaprojektowanej przez Marię Mett.

            W nowym roku szkolnym 1995/1996 nastąpiła zmiana dyrektora najstarszej szkoły w mieście, został nim nauczyciel wychowania fizycznego pan Marek Hertel. Szkoła nadal jest pionierem edukacji, tym razem zmiany dotyczyły klas matematyczno-informatycznych. Podążając za najnowszymi trendami w informatyce (Windows 95, pakiet Office) dostosowano autorski program nauczania dla tych klas. Program był corocznie aktualizowany w miarę zmian zachodzących w świecie cyfrowym. Po raz kolejny odbył się Festiwal Twórczości Młodzieży I LO, tak jak poprzedni szeroko opisywany w mediach. Efektem działań były pierwsze wyjazdy zagraniczne młodzieży, w 1995 roku do Francji i Szwajcarii, a w 1996 roku do Wielkiej Brytanii. Podróż po Wielkiej Brytanii współorganizowały Suzanne Cryne oraz Elizabeth Elks.

W roku szkolnym 1993/1994 powstała pierwsza klasa menadżerska pod kierunkiem pani Ewy Męciny. Rok później utworzono klasę z rozszerzonym programem języka niemieckiego i angielskiego, którą organizowała pani Anna Spryszyńska, a w kolejnym roku pani Ewa Czajka.

            Szkoła zawsze reagowała na bieżące wydarzenia na świecie. Gdy nagrodę Nobla w dziedzinie literatury otrzymała Wisława Szymborska, młodzież zorganizowała spotkanie z poezją „pierwszej damy poezji polskiej”. W 1997 roku szkoła brała udział w symulacji procesów sądowych, prowadziła debaty konstytucyjne, gościła artystów Teatru Narodowego i Filharmonii Narodowej.

Rok 1999 przyniósł w edukacji duże zmiany,wprowadzono gimnazja po 6 klasowej szkole podstawowej oraz skrócono czas nauki w liceum do 3 lat. Nowy rok szkolny -  rok Chopinowski, przyniósł po raz pierwszy 6 oddziałów klas pierwszych. Wraz ze świętowaniem dnia niepodległości upamiętniono 150 rocznicę śmierci narodowego kompozytora i pianisty. Wydarzenia Międzynarodowego Roku Chopinowskiego organizowano wraz z patronatem UNESCO. Wśród licznych osiągnięć młodzieży warto podkreślić sukces pani Ewy Męciny, patronującej mini przedsiębiorstwu Logo-Boss, które w finale zwyciężyło w kategorii prezentacja. Był to projekt realizowany w ramach Centrum Młodzieżowej Przedsiębiorczości przy Fundacji Stefana Batorego.

Ostatni rok XX wieku to czas integracji europejskiej. I Liceum zorganizowało w ramach działań regionu Dni Europejskie „Europa 2000”. Kontakty z zagranicą podtrzymywali nauczyciele języków obcych, dzięki staraniom pani Małgorzaty Darczyńskiej grupa młodzieży wyjechała do Stanów Zjednoczonych.

Wejście w nowe stulecie w związku z reformą edukacji spowodowało zmniejszenie ilości klas w szkole. Rocznik zatrzymany w gimnazjum spowodował brak naboru i tym samym w szkole były wyłącznie klasy II, III i IV. Niemniej intensywność działań szkoły doprowadziła do podłączenia najszybszego w mieście połączenia z Internetem (łącze POLPAK). Zbliżające się obchody stulecia szkoły rozpoczęło odsłonięcie tablicy pamiątkowej – herbu na budynku szkoły. Herb będzie nieodłącznym symbolem związanym ze szkołą, jego symbolika nawiązująca do pierwszych szkół filozoficznych i powiązanie z regionem (herb Rawicz) oraz fundatorami (kaduceusz) wspaniale oddaje tożsamość liceum.

Szkoła zawsze dawała duże możliwości rozwoju, choćby poprzez spotkania z osobami tworzącymi historię, bądź mającymi bieżący wpływ na losy kraju.

Liceum gościło wiele wybitnych osobistości.Spośród nich warto wymienić: premiera Tadeusza Mazowieckiego, prezydenta Ryszarda Kaczorowskiego, komisarza Janusza Wojciechowskiego, ambasadora Szewacha Weissa, parlamentarzystów, pracowników naukowych, ludzi kultury i sportu oraz władze regionu.

W roku 2002/2003 wprowadzono klasy z rozszerzeniami, które funkcjonują do dnia dzisiejszego.

Nowa era dla liceum rozpoczęła się wraz z przejęciem sterów szkoły w 2006 roku przez panią Ewę Męcinę. Placówka jeszcze bardziej otworzyła się na Europę i świat. Kierując się wytycznymi Rady Europejskiej dotyczącymi kompetencji kluczowych dla edukacji, odpowiedniego samorozwoju i zaangażowania obywatelskiego wprowadziła szereg innowacji w procesie edukacji. W zaleceniu UE określono osiem kompetencji kluczowych potrzebnych do samorealizacji, zdrowego i zrównoważonego stylu życia, szans na zatrudnienie, aktywnej postawy obywatelskiej i integracji społecznej:

  • umiejętność czytania i pisania
    • wielojęzyczność
    • umiejętność liczenia, umiejętności naukowe i inżynierskie
    • kompetencje cyfrowe i techniczne
    • umiejętności interpersonalne i zdolność do nabywania nowych kompetencji
    • aktywna postawa obywatelska
    • przedsiębiorczość
    • świadomość i ekspresja kulturalna

            Od 2006 roku odbywa się święto szkoły. Wrzesień stał się ważnym miesiącem dla naszej szkoły, podkreślamy pamięć o założycielach, absolwentach szkoły, w tym dniu odbywają się wykłady pracowników naukowych wydziałów geografii, ekonomii, historii, kulturoznawstwa i innych. Podczas naszej uroczystości gościmy władze lokalne, absolwentów, rodziców, odbywa się ślubowanie klas pierwszych. Wydarzeniu towarzyszy program artystyczny i występ chóru szkolnego.

            W ramach każdej z kompetencji kluczowych dyrekcja podejmowała działania w ramach dużych projektów krajowych i zagranicznych. W 2007 roku w wyniku współpracy pani dyrektor Ewy Męciny z panią dr Marią Peter – prezes Stowarzyszenia „Europa – Haus” w Lipsku powstał program „Nowe trendy w mediach na rynku niemieckim” w ramach programu „Leonardo da Vinci”. Program Lifelong Learning Programme organizowany przez Unię Europejską był kontynuowany w kolejnym roku przez panią Martę Szymańską. W ramach projektu Me, my school, my Town, my region, uczniowie nawiązali współpracę ze szkołą w środkowej Francji i na platformie edukacyjnej przekazywali informacje o sobie, swoim mieście i regionie.

Rok 2009 to działania podjęte w ramach Kapitału Ludzkiego i realizacja projektu Poszerzamy horyzonty. Zgodnie z kompetencjami kluczowymi UE realizowano dodatkowe zajęcia z matematyki, fizyki, chemii, języka angielskiego, niemieckiego, informatyki oraz przedsiębiorczości. Rozwinięciem projektów unijnych są Festiwale Nauki realizowane w szkole przy udziale wykładowców z całej Polski. Ostatnie spotkanie z najnowszymi wynikami prac akademików odbyło się w marcu 2023 roku. Młodzież mogła wysłuchać wykładów profesorów z Uniwersytetu Łódzkiego, Politechniki Łódzkiej, Uniwersytetu Warszawskiego, Szkoły Głównej Handlowej, Wojskowej Akademii Technicznej i Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

            W 2012 roku MEN i Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie oraz Ministerstwo Edukacji w Izraelu i Instytut YadVashem w Jerozolimie zaprosiły szkołę do udziału w międzynarodowym projekcie „Pamięć i tożsamość. Historia i kultura dwóch narodów.” Głównym celem tego wyjątkowego przedsięwzięcia edukacyjnego była integracja grupy polskiej i izraelskiej młodzieży z High School Amal B z Petach – Tikwa, kształtowanie postawy otwartości i uwrażliwienia na problemy inności, odmienności w relacjach międzyludzkich oraz poznanie wspólnej przeszłości obu narodów. Projekt jest kontynuowany do dziś pod nazwą „Twin Schools” i opiera się na wymianie młodzieży z obu krajów. Podczas ostatniego spotkania w 2018 roku o wielowiekowych relacjach Polaków i Żydów opowiedział Dyrektor Łódzkiego Oddziału Instytutu Pamięci Narodowej w Łodzi dr Dariusz Rogut.

Dzięki projektom unijnym, w których uczestniczyli nauczyciele liceum Erasmus i Power SE, mogli nawiązać współpracę z innymi szkołami europejskimi. Zaletą współpracy jest wymiana doświadczeń w procesie kształcenia młodzieży, poznawanie metod, a przede wszystkim praktyczna umiejętność poznania języków obcych. W przypadku szkół z Czech i Węgier językiem kontaktu jest język niemiecki.Nasze liceum współpracuje ze szkołą w Czechach. Projekt pod nazwą „ Łączy nas Europa” obejmuje spotkania rówieśników z Gimnazjum w VelkéMeziřiči. Uczniowie nawiązywali relacje poprzez systematyczną korespondencję mailową, poznając się, swoje rodziny i miasta. Ważnym elementem projektu są odwiedziny młodzieży w obu krajach. Ostatnie podróże miały miejsce w 2019 roku, nasza młodzież prezentowała uroki Torunia, Łodzi i Spały, a miała możliwość poznania Berna i Pragi. Wymiany uczniów stały się cechą charakterystyczną placówki, wpisują się w europejskość liceum i kształtowanie kompetencji kluczowych.

W 2022 roku rozpoczęto współpracę z MóriczZsigmondGimnazium w Budapeszcie. Było to możliwe dzięki uczestnictwu nauczycieli w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój (POWER SE) w ramach międzynarodowego projektu „Liderzy edukacji projektantami zmian i innowacyjnego uczenia się”. Jest to projekt wieloletni i młodzież będzie mogła z pewnością odwiedzić stolicę Węgier. Rok 2022 miał szczególny wymiar dla kontaktów zagranicznych, gdyż nasze liceum odwiedzili goście ze Stanów Zjednoczonych. Dyrekcja Szkoły Polskiej przy Konsulacie Generalnym w Nowym Jorku zdecydowała, aby odwiedzić właśnie I Liceum im. J. Dąbrowskiego w Tomaszowie Mazowieckim -20 uczniów uczestniczyło w zajęciach, uroczystościach Narodowego Święta Niepodległości oraz odwiedziło ciekawe miejsca na mapie miasta.

            Ostatnia dekada to działania w bardzo wielu aspektach kompetencji kluczowych. Projekty, które realizuje szkoła pozwalają młodzieży wykształcić umiejętność rozwiązywania problemów, krytycznego myślenia, zdolność do współpracy, umiejętność kreatywnego myślenia, myślenia komutacyjnego i samoregulacji. Wśród działań z ostatniej dekady warto wspomnieć o programie Erasmus +. W ramach projektu „Kreatywny nauczyciel to kreatywny uczeń i świadomy obywatel Europy”,od 2017 roku nauczyciele liceum odbywają szkolenia w celu podniesienia kompetencji metodycznych. Projekt w ramach Akcji Mobilność Kadry edukacji szkolnej w sektorze Edukacja Szkolna Narodowej Agencji Programu Erasmus+ pozwolił na wyjazdy do Niemiec, Irlandii, Szkocji i współpracę oraz wymianę doświadczeń z nauczycielami krajów europejskich.

Szkoła współpracuje w wieloma uczelniami wyższymi i uczestniczy w ich programach i projektach. Od 2012 roku realizujemy projekt wspólnie z Politechniką Łódzką„Tydzień z matematyką i fizyką”. Każdego roku młodzież klas matematyczno fizycznych wyjeżdża na tydzień do Łodzi, by realizować zajęcia z przedmiotów ścisłych na politechnice. Od 2015 roku szkoła współpracuje ze Szkołą Główną Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, od 2016 roku z Uniwersytetem Adama Mickiewicza w Poznaniu, od 2022 roku z Uniwersytetem Warszawskim. Od 2017 roku uczestniczymy w programie „Zdolny uczeń – świetny student” przygotowanym przez Uniwersytet Łódzki. Każdy uczestnik programu pod nadzorem opiekuna akademickiego zagłębia się w wybrany wcześniej przez siebie temat, uczestnicząc w wybranych, prowadzonych na uczelni zajęciach i badaniach, a także seminariach dla młodych badaczy. Przez 6 lat współpracy projekt zyskuje coraz większą popularność. Na początku realizacji mieliśmy dwóch przedstawicieli z naszej szkoły, w 2023 roku było ich aż dziewięcioro. Dobre relacje z ośrodkami akademickimi z Łodzi potwierdza stała współpraca (od 2008r.) z Politechniką Łódzką. Wyjazdy na uczelnię, uczestnictwo w wykładach, udostępnianie materiałów ilustrujących zastosowanie fizyki i matematyki, przygotowywanie i realizowanie przez pracowników wydziału odczytów popularno- naukowych na temat najnowszych osiągnięć  nauki i techniki, organizowanie wspólnych sesji naukowo- dydaktycznych to tylko wybrane formy współpracy w ostatniej dekadzie. Szczególne warsztaty od 2019 roku prowadzi dla młodzieży I Liceum Uniwersytet Medyczny w Łodzi. Uczestniczą w nich uczniowie klas o profilu biologiczno – chemicznym. Także z ośrodkami w Warszawie dyrektor Ewa Męcina rozpoczęła współpracę. W ramach programu edukacji ekonomicznej Akademia Przedsiębiorczości w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie uczniowie biorą udział w cyklach wykładów. Celem Akademii jest przybliżenie zagadnień związanych z przedsiębiorczością, przedstawienie postaw przedsiębiorczych, wskazanie na konieczność rozwijania pomysłów innowacyjnych i aktywności edukacyjnej wśród młodych ludzi. Na Uniwersytecie Warszawskim dla naszej szkoły zorganizowano warsztaty i wykłady na wydziałach: ekonomicznym, geografii i studiów regionalnych oraz neofilologii. Ostatnie 3 lata to wzmożona współpraca w ramach języków obcych i kompetencji XXI wieku, wskazywanych przez Unię Europejską. We współpracy z UW powstał projekt „Pogromcy mitów ekonomicznych” oraz „Mazowiecki Uniwersytet Młodzieżowy”. Celami projektu było zwiększenie kompetencji uczniów szkół ponadpodstawowych w obszarach: rozumienia zagadnień finansowych, przedsiębiorczości, krytycznego myślenia oraz umiejętności uczenia się. I Liceum współpracuje również z poznańskim uniwersytetem. Nasi uczniowie od kilku lat mają możliwość uczestniczenia w wykładach otwartych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, które prowadzone są przez studentów i wykładowców Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, a mają na celu utrwalenie wiedzy oraz pomoc w przygotowaniu do matury. Tematyka spotkań związana jest z zagadnieniami z zakresu historii najnowszej i wiedzy o społeczeństwie.

Od 2018 roku w liceum są organizowane targi edukacyjne. Na spotkania z młodzieżą przyjeżdżają przedstawiciele środowisk akademickich reprezentujących uczelnie wyższe z całej Polski. „Akademickie Inicjatywy", bo taką nazwę nosi projekt, to doradztwo edukacyjne i zawodowe, które ma pomóc w wyborze uczelni wyższych i kierunków studiów.

Od 2020 roku młodzież uczestniczy w ogólnopolskiej olimpiadzie „Zwolnieni z teorii". Uczniowie tworzą projekty społeczne, które mają pozytywnie wpłynąć na otoczenie. Jednym z nich był – „Nowy Ty", promujący zdrowy styl życia. Kolejny to „Waste Stop", którego myślą przewodnią jest walka z wszelkiego rodzaju marnotrawstwem: czasu, wody, jedzenia. Projekt „Hoży Doktorzy" dotyczył uświadamiania młodzieży na temat różnorodnych chorób. Projekt uczy pracy w zespole, pracowitości, wytrwałości, pozyskiwania funduszy i sponsorów, prowadzenia mediów społecznościowych.

W roku szkolnym 2022/2023były realizowane projekty: „Psiepomaga polegający na pomocy tomaszowskim zwierzakom, poprzez współpracę z lokalnym schroniskiem oraz publikowanie treści edukacyjnych dotyczących właściwego obcowania z czworonogami oraz „MENTAL ACCIDENTdotyczący problemu hejtu we współczesnym świecie. Młodzież prowadziła warsztaty o hejcie dla uczniów szkół podstawowych. Podobny charakter społeczny ma Program Edukacyjny Młodzieżowe Miniprzedsiębiorstwo, w którym przedstawiciele szkoły biorą udział od prawie dwóch dekad. Celem programu jest przygotowanie uczniów do prowadzenia własnej działalności gospodarczej oraz kształtowanie niezbędnych postaw i umiejętności w zakresie przedsiębiorczości.Ostatnie lata to trzykrotne uczestnictwo w finale ogólnopolskim z projektami: EkoŚwieczka (2020), HOOD1E (2022) oraz BLISSBLOOM (2023) oraz II miejsce w Polsce „EkoLovers” w kategorii filmu promującego działalność mini przedsiębiorstwa w 2020 roku.

Aktywność uczniów podczas dwóch ostatnich dekad w projektach, przedsięwzięciach, kołach zainteresowań i konkursach jest bardzo duża, warto wymienić niektóre z nich: „Cała Polska czyta dzieciom” – młodzież współpracuje z przedszkolami w Tomaszowie Mazowieckim; współpracujemy z Fundacją Łódź Akademicka, Lekcje z ZUSem, Narodowe Czytanie, Szkoła do hymnu, Sprzątanie Świata,współorganizujemy z ZNP Memoriał Jana Wijaczki, działalność Ligi Morskiej i Rzecznej, Ekonomia społeczna dla szkół – projekt Europejskiego Funduszu Społecznego, Zrozumieć znane, dostrzec nieznane – projekt MEiN we współpracy z UW, Angielski dla maturzystów (UW), Kompetencje XXI wieku (UW), Pogromcy Mitów Ekonomicznych (UW - kolejna edycja), Samorząd Uczniowski, Klub Europejski,  Szkolny teatr „Szept”, Chór szkolny, Szkolny Klub Sportowy (SKS).

 

Rok 2020 przyniósł dla świata wielkie zagrożenie, jakim była pandemia koronawirusa SARS-Cov-2. Epidemia rozpoczęta w Wuhan, w środkowych Chinach rozwinęła się na cały glob i w marcu 2020 roku została uznana przez WHO za pandemię. 11 marca 2020 roku szkoły w Polsce zostały zamknięte, a po 2 tygodniach rozpoczęto nauczanie zdalne. Nauczyciele i uczniowie, wykorzystując infrastrukturę cyfrową spotykali się online, by realizować zajęcia przedmiotowe. Do końca roku szkolnego zajęcia były realizowane w tej formule. Nowy rok szkolny 2020/2021 nie zmienił sytuacji pandemicznej i ministerstwo podtrzymało decyzję o nauce zdalnej. Spotkania uczniów z nauczycielami przez sieć trwały do 30 maja 2021 roku. Okres nauki zdalnej to sprawdzian kompetencji i charakteru społeczności szkolnej. Wszyscy uczniowie uczestniczyli w lekcjach online, a co ważniejsze nikt nie stracił roku szkolnego. Ten czas w naszej szkole obfitował w wiele akcji i kampanii społecznych. Wśród działań warto wspomnieć akcję MEiN „Szkoła do hymnu”, podczas której młodzież wszystkich klas przed komputerami śpiewała „Mazurka Dąbrowskiego”. Ukoronowaniem działań był artystyczny projekt, zrealizowany przez uczniów zatytułowany: „Nie czekamy, działamy” - młodzież przygotowała własną interpretację najsłynniejszych obrazów malarstwa polskiego i europejskiego.

Wśród wielu sukcesów sportowych młodzieży uczęszczającej do I Liceum warto podkreślić sukces siatkarzy. Mistrzem kraju w kategorii juniorów został KS Lechia Tomaszów Mazowiecki, który w roku 2021 również zdobył złoto mistrzostw Polski juniorów młodszych. W składzie drużyny znaleźli się: Filip Toma, Aleksander Rybak, Jakub Panfil, Jakub Sygitowicz, Marcel Hendzelewski, Jakub Nowak, Wiktor Wójcik, Kacper Socha, Oliwier Nowak oraz Jakub Kubacki (uczęszczał do I LO w roku 2021/2022)

            Budynek szkoły, który służy już 120 lat, również przechodził remonty i rozbudowy. W 2010 roku dzięki staraniom dyrekcji rozpoczęto budowę dwóch boisk, do koszykówki oraz wielofunkcyjnego. Prace zakończono w 2011 roku, a we wrześniu odbyło się uroczyste otwarcie, w którym uczestniczyli przedstawiciele władz regionu.Dzięki działaniom pani dyrektor Ewy Męciny w szkole udało się przeprowadzić szereg remontów: wymieniono okna, pokrycie dachowe, ocieplono budynek główny szkoły oraz salę gimnastyczną, wyremontowano ogrodzenie, zaaranżowano fragment dziedzińca między salą gimnastyczną, a wolnostojącym budynkiem, kilka pomieszczeń zaadaptowano na sale lekcyjne (6, 43, 76, 77), a budynek szkoły został wciągnięty na listę zabytków województwa łódzkiego. Dzięki pozyskaniu funduszy w budynku wymieniono węzeł cieplny. Ponadto pracownie doczekały się remontów, najświeższe aranżacje i wyposażenie dzięki środkom z wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska, posiadają dwie specjalistyczne pracownie biologiczna i fizyczna.

Nasze liceum kultywuje tradycje patriotyczne, w wyniku współpracy pani dyrektor Ewy Męciny z Instytutem Pamięci Narodowej w Łodzi zdecydowano o upamiętnieniu młodzieży szkolnej oraz nauczycieli walczących z systemem komunistycznym. 27 lutego 2019 roku odbyła się uroczystość odsłonięcia tablicy pamiątkowej ku czci członków młodzieżowej organizacji antykomunistycznej „Orlęta” działającej na terenie Tomaszowa w latach 1951-1952.

            We wrześniu 2021 roku w murach szkoły miała miejsce Wojewódzka Inauguracja Roku Szkolnego 2021/2022. Uroczystość rozpoczęcia roku szkolnego uświetnili: Marszałek Senior Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej - Antoni Macierewicz, Poseł na Sejm VI – IX kadencji, Minister Rolnictwa – Robert Telus, Wojewoda Łódzki – Tobiasz Bocheński, Wicemarszałek Województwa Łódzkiego – Zbigniew Ziemba, Radna Sejmiku Województwa Łódzkiego – Ewa Wendrowska, Radny Sejmiku Województwa Łódzkiego – Janusz Ciesielski, Łódzki Kurator Oświaty Waldemar Flajszer, Dyrektor Łódzkiego Oddziału IPN dr hab. Dariusz Rogut, Łódzki Wicekurator Oświaty – Andrzej Krych, Dyrektor Delegatury Kuratorium Oświaty w Piotrkowie Trybunalskim – Tomasz Trzaskacz, Starosta Powiatu Tomaszowskiego - Mariusz Węgrzynowski, Radni Rady Powiatu z Przewodniczącą Wacławą Bąk, Prezydent Tomaszowa Mazowieckiego - Marcin Witko, Radni Miasta Tomaszowa Mazowieckiego z Przewodniczącym Krzysztofem Kuchtą, Naczelnik Wydziału Oświaty i Sportu – Beata Stańczyk wójtowie gmin, dyrektorzy tomaszowskich szkół, placówek kulturalnych, przedstawiciele duchowieństwa, służb mundurowych, związków zawodowych. Otwarcie roku szkolnego zainicjowała transmisja przemówienia Ministra Edukacji i Nauki Przemysława Czarnka. Po odśpiewaniu hymnu państwowego zgromadzonych gości przywitała dyrektor Ewa Męcina, przypominając historię szkoły i jej wybitnych absolwentów.

            Podczas święta szkoły w październiku 2022 roku dyrektor Ewa Męcina zapoczątkowała obchody 120-lecia I Liceum im. Jarosława Dąbrowskiego w Tomaszowie Mazowieckim. Wykład inauguracyjny  wygłosił absolwent naszej Alma Mater profesor Witold Jarno z Katedry Historii Polski i Świata po 1945 roku Uniwersytetu Łódzkiego. Kolejne miesiące przyniosły szereg wydarzeń związanych z obchodami jubileuszu, których zwieńczeniem będzie październik 2023 roku.

Wraz z zakończeniem roku szkolnego 2022/ 2023 dla klas maturalnych, pojawiło się w szkole nowe wyróżnienie – Jarosławy Anno Domini 2023. Przyznano je wybitnym osobowościom z czwartych klas: w kategorii utalentowany sportowiec - Marcel Hendzelewski, Jakub Nowak, Aleksander Rybak, Kacper Socha i Jakub Sygitowicz, w kategorii wybitny artysta - Robert Pająk i Adrian Wymysło, w kategorii najsympatyczniejszy uczeń - Kinga Wawrzyńczyk oraz filantrop roku – Julia Staszek.

„Przeszłość to dziś, tylko cokolwiek dalej” (C. K. Norwid). Historia I Liceum trwa. Jego 120 – letnie oblicze nosi w sobie znamiona wielkiego pomnika swych czasów. To miejsce, gdzie przeszłość spotyka się ze współczesnością, by tworzyć dobry fundament dla kolejnych pokoleń. Wielkie wartości i ideały naszych założycieli znajdują tu po dziś dzień potwierdzenie w realizacji licznych inicjatyw podejmowanych przez społeczność tej wyjątkowej szkoły. Ich nienaruszalność to dowód, że współczesna pedagogika z powodzeniem czerpie ze źródeł, jakimi są historia, patriotyzm, humanizm i kultura. Czujemy się spadkobiercami tej ważnej misji podjętej przez Pierwszą Radę Opiekuńczą w 1903 roku i mamy świadomość, że rola szkoły pozostaje od wieków niezmienna: uczyć i wychowywać. To dlatego od wielu dekad wychowankowie I Liceum wracają, by kolejny raz dać dowód swego przywiązania i tożsamości, by po prostu powrócić do źródeł.

Drogi Absolwencie, Przyjacielu I Liceum, Czytelniku, dzieje tej szkoły to część ważnej historii zarówno naszego regionu, jak i całego państwa. Wspomnienie o heroicznych działaniach podejmowanych przez nauczycieli i uczniów napawa nas dumą i jest namacalnym wręcz przykładem tego, co to wierność, honor i niezłomność. Chcemy być dalszym ogniwem tej sztafety pokoleń, dbając o dobre imię naszego liceum swoją codzienną postawą w myśl przesłania „Tyle sensu w moim życiu, ile jestem potrzebny”.     I skoro dziś czytasz te słowa to dowód, że los tej szkoły jest ci bliski, że czujesz się jej częścią. Niech zatem ten jubileusz, wielkie święto 120 – lecia będzie dla wszystkich jego absolwentów zaproszeniem i inspiracją do pisania kolejnych kart historii naszej Alma Mater.