Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

XII FESTIWAL NAUKI W I LICEUM  IM. JAROSŁWA DĄBROWSKIEGO W TOMASZOWIE MAZ.  28.02.2024 r.- 01.03.2024 r.

Po raz kolejny młodzież naszej Alma Mater miała wyjątkową możliwość poznania współczesnych trendów w nauce. Było to możliwe dzięki „spotkaniom” z  przedstawicielami wyższych uczelni z różnych miast w Polsce. Przy konstruowaniu programu festiwalu zostały uwzględnione profile poszczególnych klas. Pierwszego dnia festiwalu wykład inauguracyjny wygłosił pan profesor Bogdan Galwas z Politechniki Warszawskiej.

Absolwent I LO. w niezwykle syntetyczny sposób przedstawił drogę ludzkości od cywilizacji Sumerów do cywilizacji Internetu i nanotechnologii. W swoim wystąpieniu szczególnie podkreślił następujące zagadnienia: drogi i bezdroża cywilizacji, podstawy telekomunikacji optofalowej i mikrofalowej, a także przejście od telegrafu do terabitów.

  Tego dnia uczniowie klasy I, II i III o profilu lingwistycznym uczestniczyli w warsztatach z zakresu gramatyki języka niemieckiego w ujęciu praktycznym. Zajęcia zostały przygotowane przez panią dr Magdalenę Daroch i panią dr Małgorzatę Kosacką z Instytutu Germanistyki na Wydziale Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego.

  Młodzież gruntownie prześledziła zasady stopniowania przymiotników i przysłówków, a zdobytą wiedzę utrwalali w różnorodnych ćwiczeniach, tworząc pouczające porównania. Zajęcia ukoronował ciekawy quiz, łączący wiedzę gramatyczną z jej zastosowaniem w praktyce. Prowadząca warsztaty pani dr Magdalena Daroch zaprezentowała również film promujący Instytut Germanistyki oraz odpowiadała na pytania uczniów dotyczące rekrutacji.

  Z kolei uczniowie klas o profilu prawno- dyplomatycznym  wysłuchali wykładu pani mgr Magdaleny Bogucewicz z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu pt. „Prawo azylowe i uchodźcze w kontekście kryzysów migracyjnych w Polsce”. Szczegółowo została omówiona Konwencja Genewska z 1951 roku dotycząca statusu uchodźców, szczególną uwagę zwrócono na wyjaśnienie tego terminu, podkreślono ich prawa, niedopuszczalność dyskryminacji oraz status prawny, procedurę przyjęcia, zakaz wydalania i zawracania, rodzaje ochrony cudzoziemców w Polsce. Podkreślono różnice między uchodźcą, azylantem i imigrantem. Ostatnim elementem prelekcji była dyskusja na temat statusu Ukraińców w Polsce, w odniesieniu do przepisów prawa międzynarodowego.

Jak co roku niezwykle fascynujący wykład zaprezentował prof. Marek Barwiński z Wydziału Nauk Geograficznych,  Katedry Geografii Politycznej, Historycznej i Studiów Regionalnych, który zabrał nas w podróż śladami Majów i Azteków, prezentując pozostałości prekolumbijskiej cywilizacji Meksyku. Wykład wzbogacony osobistymi anegdotami z podróży i niepowtarzalnymi fotografiami został nagrodzony gromkimi brawami uczniów.

W drugim dniu festiwalu uczniowie uczestniczyli m.in. w wykładach przygotowanych przez Wydział Ekonomiczno – Socjologiczny Uniwersytetu Łódzkiego. Pierwsze spotkanie zatytułowane „Adaptacja zabudowy miejskiej do zmian klimatu” poprowadziła pani dr Beata Wieteska-Rosiak. Zostały na nim przedstawione różnorodne strategie adaptacyjne na przykładach miast, które skutecznie realizują działania w kontekście zrównoważonego gospodarowania zasobami wodnymi, terenami zieleni, infrastruktury komunikacyjnej, zrównoważonego zabudowania miasta.

  Drugi wykład „Kryzys klimatyczny – fakt czy ściema?” przedstawiony przez dr hab. Małgorzatę Burchard-Dziubińską pozwolił uczestnikom lepiej zrozumieć wyzwania związane z potrzebą działań mających na celu łagodzenie kryzysu klimatycznego i adaptację społeczeństw do zmieniających się warunków. Przyczynił się do zwiększenia świadomości społecznej na temat konieczności ochrony środowiska naturalnego.

  Na kolejnym wykładzie zatytułowanym „Kupuj wszędzie byleby w markecie. Biedronkizacja przestrzeni handlowej” przygotowanym przez panią dr Blankę Gosik, uczniowie poznali konsekwencje marketyzacji handlowej. Dowiedzieli się, że jest to proces, który z jednej strony wpływa na rozwój gospodarczy, jednak z drugiej strony, gdy przebiega w sposób chaotyczny i niekontrolowany, może stanowić zagrożenie dla lokalnych przedsiębiorców i mieć negatywny wpływ na życie społeczne mieszkańców.

 Dzięki uczestnictwu w wykładach uczniowie klas ekonomicznych, medycznych, prawno- dyplomatycznych nie tylko zdobyli wiedzę na temat problemu, ale także inspirację do działań mających na celu jego rozwiązanie

 Natomiast pan dr Łukasz Kurowski ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie wygłosił wykład „Edukacja ekonomiczno – klimatyczna: klucz do bezpieczeństwa finansowego i ograniczenia zmiany klimatu”. Przedstawił wyniki badań naukowych dotyczące połączeń wiedzy ekonomicznej, bankowej z troską o środowisko. Zwrócił uwagę na czynniki ESG, do których nawiązują współczesne korporacje międzynarodowe, E – oznacza środowisko, S – społeczną odpowiedzialność natomiast G – ład korporacyjny. Podkreślił dbałość sektora bankowego o edukację klimatyczną, wyjaśnił również na czym polega nadzór makroostrożnościowy( adresatami tego wykładu byli przede wszystkim uczniowie klas ekonomicznych).

    Z kolei uczniowie wszystkich klas politechnicznych brali udział w wykładzie pt. "Burzliwa historia liczb zespolonych" prowadzonym przez panią dr Agnieszkę Niedziałkowską z Centrum Nauczania Matematyki i Fizyki Politechniki Łódzkiej.

  W trakcie zajęć nie zabrakło sposobów przedstawiania oraz działań na tzw. liczbach urojonych. Młodzież dowiedziała się, że istnieją one tylko teoretycznie, w wyobraźni, a jednak są fundamentalne w rozwoju robotyki, telekomunikacji czy medycyny. Uczniowie mogli poczuć się jak na prawdziwym wykładzie na uczelni, szczególnie, że jest to jeden z podstawowych tematów szkół wyższych.

 Trzeci dzień zdominowany był przez wykłady ekologii, ekonomii oraz ewolucji. O innowacyjnych i ekologicznych materiałach opakowaniowych mówiła dr hab. inż. Anna Masek w Wydziału Chemicznego Politechniki Łódzkiej. Odpowiedzi na pytanie "Czy edukacja ekonomiczna jest potrzebna" udzieliła dr Dorota Krawczyk - Stańdo z Politechniki Łódzkiej, a z kolei o ewolucji technologii i tym jak zobaczyć gen mówił dr hab. Rafał Malinowski - dyrektor Instytutu Biologii Ewolucyjnej Uniwersytetu Warszawskiego.

Była to prawdziwa duchowa uczta dla uczniów i nauczycieli. Festiwal Nauki stał się już stałych punktem w kalendarzu szkolnych wydarzeń, a jego popularność jest dowodem na to, że nauka jest interesująca.