XII FESTIWAL NAUKI W I LICEUM IM. JAROSŁWA DĄBROWSKIEGO W TOMASZOWIE MAZ. 28.02.2024 r.- 01.03.2024 r.
Po raz kolejny młodzież naszej Alma Mater miała wyjątkową możliwość poznania współczesnych trendów w nauce. Było to możliwe dzięki „spotkaniom” z przedstawicielami wyższych uczelni z różnych miast w Polsce. Przy konstruowaniu programu festiwalu zostały uwzględnione profile poszczególnych klas. Pierwszego dnia festiwalu wykład inauguracyjny wygłosił pan profesor Bogdan Galwas z Politechniki Warszawskiej.
Absolwent I LO. w niezwykle syntetyczny sposób przedstawił drogę ludzkości od cywilizacji Sumerów do cywilizacji Internetu i nanotechnologii. W swoim wystąpieniu szczególnie podkreślił następujące zagadnienia: drogi i bezdroża cywilizacji, podstawy telekomunikacji optofalowej i mikrofalowej, a także przejście od telegrafu do terabitów.
Tego dnia uczniowie klasy I, II i III o profilu lingwistycznym uczestniczyli w warsztatach z zakresu gramatyki języka niemieckiego w ujęciu praktycznym. Zajęcia zostały przygotowane przez panią dr Magdalenę Daroch i panią dr Małgorzatę Kosacką z Instytutu Germanistyki na Wydziale Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Młodzież gruntownie prześledziła zasady stopniowania przymiotników i przysłówków, a zdobytą wiedzę utrwalali w różnorodnych ćwiczeniach, tworząc pouczające porównania. Zajęcia ukoronował ciekawy quiz, łączący wiedzę gramatyczną z jej zastosowaniem w praktyce. Prowadząca warsztaty pani dr Magdalena Daroch zaprezentowała również film promujący Instytut Germanistyki oraz odpowiadała na pytania uczniów dotyczące rekrutacji.
Z kolei uczniowie klas o profilu prawno- dyplomatycznym wysłuchali wykładu pani mgr Magdaleny Bogucewicz z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu pt. „Prawo azylowe i uchodźcze w kontekście kryzysów migracyjnych w Polsce”. Szczegółowo została omówiona Konwencja Genewska z 1951 roku dotycząca statusu uchodźców, szczególną uwagę zwrócono na wyjaśnienie tego terminu, podkreślono ich prawa, niedopuszczalność dyskryminacji oraz status prawny, procedurę przyjęcia, zakaz wydalania i zawracania, rodzaje ochrony cudzoziemców w Polsce. Podkreślono różnice między uchodźcą, azylantem i imigrantem. Ostatnim elementem prelekcji była dyskusja na temat statusu Ukraińców w Polsce, w odniesieniu do przepisów prawa międzynarodowego.
Jak co roku niezwykle fascynujący wykład zaprezentował prof. Marek Barwiński z Wydziału Nauk Geograficznych, Katedry Geografii Politycznej, Historycznej i Studiów Regionalnych, który zabrał nas w podróż śladami Majów i Azteków, prezentując pozostałości prekolumbijskiej cywilizacji Meksyku. Wykład wzbogacony osobistymi anegdotami z podróży i niepowtarzalnymi fotografiami został nagrodzony gromkimi brawami uczniów.
W drugim dniu festiwalu uczniowie uczestniczyli m.in. w wykładach przygotowanych przez Wydział Ekonomiczno – Socjologiczny Uniwersytetu Łódzkiego. Pierwsze spotkanie zatytułowane „Adaptacja zabudowy miejskiej do zmian klimatu” poprowadziła pani dr Beata Wieteska-Rosiak. Zostały na nim przedstawione różnorodne strategie adaptacyjne na przykładach miast, które skutecznie realizują działania w kontekście zrównoważonego gospodarowania zasobami wodnymi, terenami zieleni, infrastruktury komunikacyjnej, zrównoważonego zabudowania miasta.
Drugi wykład „Kryzys klimatyczny – fakt czy ściema?” przedstawiony przez dr hab. Małgorzatę Burchard-Dziubińską pozwolił uczestnikom lepiej zrozumieć wyzwania związane z potrzebą działań mających na celu łagodzenie kryzysu klimatycznego i adaptację społeczeństw do zmieniających się warunków. Przyczynił się do zwiększenia świadomości społecznej na temat konieczności ochrony środowiska naturalnego.
Na kolejnym wykładzie zatytułowanym „Kupuj wszędzie byleby w markecie. Biedronkizacja przestrzeni handlowej” przygotowanym przez panią dr Blankę Gosik, uczniowie poznali konsekwencje marketyzacji handlowej. Dowiedzieli się, że jest to proces, który z jednej strony wpływa na rozwój gospodarczy, jednak z drugiej strony, gdy przebiega w sposób chaotyczny i niekontrolowany, może stanowić zagrożenie dla lokalnych przedsiębiorców i mieć negatywny wpływ na życie społeczne mieszkańców.
Dzięki uczestnictwu w wykładach uczniowie klas ekonomicznych, medycznych, prawno- dyplomatycznych nie tylko zdobyli wiedzę na temat problemu, ale także inspirację do działań mających na celu jego rozwiązanie
Natomiast pan dr Łukasz Kurowski ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie wygłosił wykład „Edukacja ekonomiczno – klimatyczna: klucz do bezpieczeństwa finansowego i ograniczenia zmiany klimatu”. Przedstawił wyniki badań naukowych dotyczące połączeń wiedzy ekonomicznej, bankowej z troską o środowisko. Zwrócił uwagę na czynniki ESG, do których nawiązują współczesne korporacje międzynarodowe, E – oznacza środowisko, S – społeczną odpowiedzialność natomiast G – ład korporacyjny. Podkreślił dbałość sektora bankowego o edukację klimatyczną, wyjaśnił również na czym polega nadzór makroostrożnościowy( adresatami tego wykładu byli przede wszystkim uczniowie klas ekonomicznych).
Z kolei uczniowie wszystkich klas politechnicznych brali udział w wykładzie pt. "Burzliwa historia liczb zespolonych" prowadzonym przez panią dr Agnieszkę Niedziałkowską z Centrum Nauczania Matematyki i Fizyki Politechniki Łódzkiej.
W trakcie zajęć nie zabrakło sposobów przedstawiania oraz działań na tzw. liczbach urojonych. Młodzież dowiedziała się, że istnieją one tylko teoretycznie, w wyobraźni, a jednak są fundamentalne w rozwoju robotyki, telekomunikacji czy medycyny. Uczniowie mogli poczuć się jak na prawdziwym wykładzie na uczelni, szczególnie, że jest to jeden z podstawowych tematów szkół wyższych.
Trzeci dzień zdominowany był przez wykłady ekologii, ekonomii oraz ewolucji. O innowacyjnych i ekologicznych materiałach opakowaniowych mówiła dr hab. inż. Anna Masek w Wydziału Chemicznego Politechniki Łódzkiej. Odpowiedzi na pytanie "Czy edukacja ekonomiczna jest potrzebna" udzieliła dr Dorota Krawczyk - Stańdo z Politechniki Łódzkiej, a z kolei o ewolucji technologii i tym jak zobaczyć gen mówił dr hab. Rafał Malinowski - dyrektor Instytutu Biologii Ewolucyjnej Uniwersytetu Warszawskiego.
Była to prawdziwa duchowa uczta dla uczniów i nauczycieli. Festiwal Nauki stał się już stałych punktem w kalendarzu szkolnych wydarzeń, a jego popularność jest dowodem na to, że nauka jest interesująca.